معاون توانمندسازی مرکز کارآفرینی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور درخصوص پوشش بیمه اجتماعی و بیمه درمان مددجویان تحت پوشش توضیحاتی ارائه کرد.
آرزو ذکاییفر، یکی از اشکال رفاه اجتماعی را موضوع بیمههای اجتماعی عنوان کرد و گفت: مطالعات مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نشان میدهد که تأمین اجتماعی از ارکان اصلی رفاه اجتماعی است. در سطح بینالمللی، تأمین اجتماعی عمدتاً شامل حمایتهایی است که جامعه در برابر مشکلات اجتماعی و اقتصادی ناشی از کاهش درآمد افراد ارائه میدهد. این مشکلات شامل بیماری، بارداری، حوادث، بیماریهای ناشی از کار، سالمندی، بیکاری، از کار افتادگی، فوت و افزایش هزینههای درمان و نگهداری خانواده است. این حمایتها با همکاری و مشارکت مردم و دولتها محقق میشوند.
وی ادامه داد: یکی از فعالیتهای این معاونت، ارائه خدمات بیمهای تحت عنوان «بیمه اجتماعی بانوان سرپرست خانوار» در دو بخش شهری و روستایی است. در حال حاضر حدود ۴۲ هزار نفر از بانوان سرپرست خانوار دارای بیمه شهری و ۵۱ هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش سازمان دارای بیمه روستایی و عشایر هستند.
معاون توانمندسازی مرکز کارآفرینی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه «بیمه و درمان» جزو نیازهای اصلی افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی است، اظهار کرد: سلامتی، یکی از موضوعات اصلی و اساسی هر جامعهای است. بیماری و مشکلات جسمانی در کیفیت زندگی افراد تأثیر به سزایی دارد. بنابراین، یکی از خدمات سازمان بهزیستی به جامعه هدف و افراد تحت پوشش اعم از افراد دارای معلولیت، بانوان سرپرست خانوار و … موضوع بیمه پایه درمان و کمک هزینههای درمانی است.
بنابر اظهارات ذکاییفر، در حال حاضر بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر دارای بیمه پایه سلامت و مابقی افراد دارای بیمه تامین اجتماعی و سایر صندوقهای بیمهای درمان هستند.
وی تصریح کرد: همچنین سال گذشته بیش از ۸۰ هزار نفر از گروههای تحت پوشش، از کمکهزینه درمان و حدود ۴۰۰ نفر از کودکان گروه سنی زیر ۱۸ سال تحت پوشش، از خدمات درمانی مانند عملهای جراحی، ترمیمی و … از طریق کمکهزینه درمانی بهرهمند شدند.
معاون توانمندسازی مرکز کارآفرینی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور در ادامه ابراز امیدواری کرد که با بازآرایی، بازنگری و بهروزرسانی برنامهها و فعالیتها و قوانین مورد نیاز به ویژه در موضوع بیمه تکمیلی مددجویان و همچنین مشارکت آحاد مردم به ویژه خیرین و داوطلبان، شاهد ارتقاء و افزایش ضریب نفوذ خدمات موثر در کمک به افزایش کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی جامعه و افراد تحت پوشش سازمان باشیم.