اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA) تحقیق روی ۱۷۴ هزار دستگاه خودروی برقی تسلا مدل Y را آغاز کرده است. مالکان گزارش دادهاند در مواقعی که سرنشینان برای قرار دادن یا برداشتن کودک از خودرو پیاده میشوند، دستگیرههای خارجی در باز نمیشوند و حتی در چند مورد والدین ناچار به شکستن شیشه شدهاند.
جزییات گزارشها و علت احتمالی
تا کنون ۹ مورد گزارش رسمی درباره قفل ماندن در بیرونی ثبت شده که در ۴ مورد پنجره برای ورود مجدد شکسته شده است. خودروی مدل Y دارای اهرم دستی داخل کابین برای خروج اضطراری است اما کودکان یا سرنشینان عقب ممکن است به آن دسترسی نداشته باشند. بررسی اولیه NHTSA نشان میدهد نقص از ولتاژ پایین باتری کمکی قفلهای الکترونیکی ناشی میشود؛ تعمیرات پس از تصادف، تعویض باتری ولتاژ پایین را تأیید کرده اما هشدار قبلی از سوی خودرو صادر نشده است.

• نقاط کلیدی تحقیقات NHTSA: – عدم تأمین ولتاژ لازم برای بازکن قفلهای برقی در شرایط عادی و پس از تصادف – نبود هشدار باتری ضعیف قبل از خرابی دستگیرهها
پیامدها و چشمانداز پیشرو
این پرونده بار دیگر اهمیت کنترل کیفیت در تولید انبوه خودروهای برقی را مشخص میکند؛ جایی که کوچکترین نقص میتواند به بحران ایمنی بدل شود. در صورت تأیید نواقص، احتمال فراخوان (recall) گسترده یا الزام به بهروزرسانی نرمافزاری/سختافزاری وجود دارد. تسلا در واکنش اولیه اعلام کرده بستههای بازبینی قفل و باتریهای کمکی را آماده کرده و بهزودی دستورالعملهای ایمنی تکمیلی منتشر خواهد کرد.

محمدرضا صبوری، از روزنامهنگاران باسابقه و متعهد در تیم تحریریه مجله خبری است. او با سالها تجربه در عرصه رسانه، به عنوان یک تحلیلگر و گزارشگر قابل اعتماد شناخته میشود. صبوری به دلیل دقت، دانش و تخصص خود در پوشش اخبار مهم، به یکی از ستونهای اصلی تیم تبدیل شده است.