وضعیت فاجعه بار سواد دانش آموزان/ میانگین معدل دانش‌ آموزان پایه دوازدهم ۱۰.۹۸

وضعیت فاجعه بار سواد دانش آموزان/ میانگین معدل دانش‌ آموزان پایه دوازدهم ۱۰.۹۸

میانگین نمرات دانش آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۳ در سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی در پایه دوازدهم به طور میانگین ۱۰.۹۸ بوده است. این رقم در پایه یازدهم ۱۰.۶۲ و در پایه دهم ۱۱.۵۹ است. این آمار نشان دهنده وضعیت اسفناک کیفیت آموزشی در مدارس سراسر کشور است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، نتایج امتحانات نهایی یکی از شاخص‌های اصلی برای بررسی عملکرد و کیفیت آموزش و پرورش در کشور تلقی می‌شود. کاهش نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی و نتایج ضعیف در آزمون‌های بین‌المللی مثل تیمز و پرلز، نشان می‌دهد که وضعیت آموزش و پرورش کشورمان به هیچ وجه مطلوب نیست.

اگرچه مسئولان آموزش و پرورش، افزایش نیم نمره‌ای میانگین معدل دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ را یک دستاورد اعلام کرده‌اند، اما همچنان وضعیت نمرات دانش‌آموزان قابل قبول نیست.

بیشترین میانگین نمره در پایه دهم با ۱۱.۵۹

میانگین نمره دانش‌آموزان در خرداد ۱۴۰۳ در مجموع سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی در پایه دوازدهم ۱۰.۹۸، پایه یازدهم ۱۰.۶۲ و پایه دهم ۱۱.۵۹ است.

میانگین نمره در پایه دوازدهم به شرح زیر است:

رشته علوم تجربی: ۱۲

رشته ریاضی فیزیک: ۱۱.۸۲

رشته علوم انسانی: ۹.۱۳

میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ به شرح زیر بود:

رشته تجربی: ۱۱.۲۳

رشته ریاضی: ۱۰.۷۹

رشته انسانی: ۸.۷۵

با وجود افزایش نمرات دانش‌آموزان در خرداد ۱۴۰۳ که می‌تواند ناشی از طراحی بهتر سوالات امتحانات نهایی یا عملکرد بهتر دانش‌آموزان باشد، اما متاسفانه همچنان میانگین نمرات دانش‌آموزان کشور پایین است و این افت معدل حداقل در ۶ سال اخیر مشاهده می‌شود.

یکی از دلایل افت معدل دانش آموزان در امتحانات نهایی می‌تواند طراحی سوالات دشوار و خارج از استاندارد باشد که با سطح آموزش‌های ارائه شده توسط مدارس به دانش آموزان هماهنگ نیست.

برای اثبات این موضوع وضعیت میانگین نمره دانش‌آموزان پایه دوازدهم در سال ۱۴۰۳ و ۱۳۹۸ را مشاهده می‌کنید:

علوم تجربی، سال ۱۳۹۸: ۱۳.۷۷ و در سال ۱۴۰۳: ۱۲

ریاضی فیزیک، سال ۱۳۹۸: ۱۳.۲۸ و در سال ۱۴۰۳: ۱۱.۸۲

علوم انسانی، سال ۱۳۹۸: ۱۰.۷۶ و در سال ۱۴۰۳: ۹.۱۳

وضعیت نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

رشته علوم تجربی

پایه دوازدهم: ۱۲. پایه یازدهم: ۱۱.۵۲. پایه دهم: ۱۲.۶۴

رشته ریاضی فیزیک

پایه دوازدهم: ۱۱.۸۲. پایه یازدهم: ۱۱.۲۶. پایه دهم: ۱۲.۶۹

رشته علوم انسانی

پایه دوازدهم: ۹.۱۳. پایه یازدهم: ۹.۰۷. پایه دهم: ۹.۴۴

نمرات بالاتر مدارس دولتی نسبت به مدارس غیردولتی

میانگین نمرات دانش‌آموزان در مدارس دولتی با احتساب مدارس خاص مانند سمپاد، نمونه دولتی و شاهد، از مدارس غیردولتی بالاتر است.

در رشته ریاضی فیزیک نمرات در مدارس دولتی ۰.۳۴ نمره بالاتر از مدارس غیردولتی است.

در رشته علوم تجربی نمرات مدارس دولتی ۱.۱۲ نمره بالاتر از مدارس غیردولتی است.

در رشته علوم انسانی نمرات مدارس دولتی ۰.۵۴ نمره بالاتر از مدارس غیردولتی است.

جاماندن عملکرد مدارس دولتی عادی در تحلیل‌ها

با این حال، در تحلیل‌های وزارت آموزش و پرورش، عملکرد مدارس دولتی عادی با مدارس غیردولتی مشخص نشده است و بالاتر بودن نمرات در مقایسه با مدارس غیردولتی به دلیل عملکرد بالای مدارس سمپاد است.

متأسفانه ارائه تحلیل‌های این چنینی مانع از ارائه وضعیت شفاف از عملکرد مدارس دولتی عادی می‌شود در نتیجه هر نوع برنامه‌ریزی برای ارتقای عملکرد دانش‌آموزان این مدارس و بهبود کیفیت به حاشیه می‌رود.

سیستان و بلوچستان باز هم ضعیف‌ترین

بررسی وضعیت نمرات دانش‌آموزان در استان‌های مختلف کشور نشان می‌دهد باز هم بالاترین نمرات و تغییرات همانند سال‌های گذشته به استان‌های یزد، سمنان، مازندران و تهران اختصاص دارد.

کمترین نمرات هم همچنان مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.

پایگاه خبری آریا نوین

More From Author

درخواست ایران برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت

وظیفه شناسایی خانه‌ خالی برعهده کیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *