بزرگترین خودروساز اروپا به بحران رسید
## سایه افول بر سر غول خودروسازی اروپا
فولکس واگن، بزرگترین خودروساز اروپا، برای دومین بار در عرض سه ماه گذشته هشدار سودی صادر کرد و زنگ خطر را برای این غول صنعتی به صدا درآورد.
این خودروساز آلمانی با کاهش تقاضا برای خودروهایش مواجه شده و به همین دلیل، پیشبینیهای خود را در مورد درآمد، سود و جریان نقدی کاهش داده است. فولکس واگن اکنون انتظار دارد تعداد خودروهای کمتری نسبت به سال ۲۰۲۳ تحویل دهد که در صورت تحقق، چهارمین سال متوالی کاهش فروش این شرکت در پنج سال گذشته خواهد بود.
این هشدار، عمق بحران فولکس واگن را نشان میدهد. بحرانی که ناشی از چالشهای این شرکت در گذار به خودروهای الکتریکی و از دست دادن جایگاه پیشین خود در بازار چین است.
در اروپا، الیور بلوم، مدیرعامل فولکس واگن با چالشهای متعددی روبرو است، از رقابت شدید شرکتهایی همچون بیوایدی چین گرفته تا مذاکرات سخت با اتحادیههای کارگری بر سر احتمال کاهش مشاغل و تعطیلی بیسابقه کارخانهها.
هر سه خودروساز بزرگ آلمانی، یعنی فولکس واگن، مرسدس بنز و بیامو، در ماه جاری درباره کاهش سود خود هشدار دادهاند. رکود در بازار چین و افزایش رقابت از سوی خودروسازان برقی مانند تسلا، سایر خودروسازان را مجبور به ارائه تخفیف کرده و حاشیه سود آنها را کاهش داده است. علاوه بر این، کاهش اعتماد مصرفکننده نیز موجب کاهش تقاضا برای خودروهای موتور احتراقی شده است.
فولکس واگن که زمانی بر بازار خودروهای بنزینی چین تسلط داشت، نتوانسته خود را با سرعت تغییر به سمت خودروهای برقی در این کشور، که بزرگترین بازار خودرو جهان است، هماهنگ کند. در همین حال، رقبای محلی مانند بیوایدی با ارائه مدلهای جدید و مقرونبهصرفه، موفقیتهای چشمگیری به دست آوردهاند.
برندهای لوکس تحت مالکیت فولکس واگن، از جمله آئودی و پورشه، در سالهای اخیر مهمترین منبع سود این خودروساز بودهاند، اما اکنون این برندها نیز با چالشهای جدی در بازار چین مواجه هستند. به عنوان مثال، فروش پورشه ۹۱۱ در چین در نیمه اول سال جاری ۳۳ درصد کاهش یافته است، زیرا خریداران کالاهای لوکس خریدهای خود را متوقف کردهاند. ماتیاس اشمیت، تحلیلگر بازار خودرو، معتقد است که مزیت فولکس واگن در چین احتمالاً به پایان خود رسیده است، زیرا مشتریان چینی اکنون برندهای داخلی را ترجیح میدهند.
در حالی که چین با سرعت به سمت خودروهای برقی در حرکت است، اروپا در این زمینه عقب مانده است. پس از اینکه کشورهایی همچون آلمان و سوئد مشوقهای خود برای خرید خودروهای برقی را کاهش دادند یا حذف کردند، فروش این خودروها با کاهش مواجه شد و همین امر چالشهای فولکس واگن و رقبای اروپاییاش مانند استلانتیس و رنو را دوچندان کرد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، فولکس واگن هشدار داده است که تحویل جهانی خودروهایش از ۹.۲ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۳ به حدود ۹ میلیون دستگاه در سال جاری کاهش خواهد یافت. این در حالی است که این خودروساز پیشتر افزایش ۳ درصدی را برای تحویل خودرو در سال جاری پیشبینی کرده بود. فولکس واگن اکنون انتظار دارد حاشیه سود عملیاتی سالانهاش ۵.۶ درصد باشد که کمتر از پیشبینی ۷ درصدی این شرکت در ماه ژوئیه است.