“`html
طی هفته گذشته، بازار خودرو شاهد جهش قابل توجهی در قیمتها بود. این افزایش قیمت، پس از مدتی رکود نسبی، با شیب تندی آغاز شد و به دنبال افزایش قیمتهای کارخانهای محصولات داخلی رخ داد.
به گزارش تامین یاران، نمودار تغییرات قیمت برخی از خودروهای پرفروش ایران خودرو و سایپا به شرح زیر است:
افزایش قیمت محصولات ایران خودرو:
سورن پلاس XU7P با جهش قیمتی بیش از ۱۰ درصد، از ۶۲۰ میلیون تومان به ۶۹۰ میلیون تومان رسید (افزایش ۷۰ میلیون تومانی).
دنا پلاس توربو اتوماتیک با افزایش ۱۱.۵ درصدی، از یک میلیارد تومان به یک میلیارد و ۱۱۵ میلیون تومان صعود کرد (افزایش ۱۱۵ میلیون تومانی).
پژو پارس TU5، علی رغم عدم افزایش قیمت کارخانهای، در بازار آزاد با رشد ۸.۵ درصدی، از ۸۸۰ میلیون تومان به ۹۵۵ میلیون تومان رسید (افزایش ۷۵ میلیون تومانی).
تارا اتوماتیک V4، پس از تصویب افزایش قیمت کارخانه، با افزایش ۹ درصدی، از ۹۸۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان رسید (افزایش ۹۰ میلیون تومانی).
افزایش قیمت محصولات سایپا:
اطلس، جدیدترین محصول سایپا، با رشد ۱۱.۹ درصدی، از ۵۵۰ میلیون تومان به ۶۱۰ میلیون تومان رسید (افزایش ۶۰ میلیون تومانی).
ساینا S با افزایش ۱۱ درصدی (۴۰ میلیون تومان)، از ۴۳۵ میلیون تومان به ۴۸۰ میلیون تومان رسید.
شاهین اتوماتیک پلاس با موتور جدید، با افزایش ۹ درصدی، از یک میلیارد و ۱۸ میلیون تومان به یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان رسید (افزایش ۹۲ میلیون تومانی).
افزایش قیمت خودروهای مونتاژی:
خودروهای مونتاژی نیز با افزایش قیمت، هرچند کمتر از خودروهای داخلی، مواجه شدند. به عنوان مثال:
قیمت فیدلیتی ۵ نفره با افزایش ۵.۵ درصدی (۱۰۰ میلیون تومان)، از یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان رسید.
فونیکس FX با رشد ۶.۵ درصدی، از یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان به دو میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان رسید.
جک J4 با افزایش ۶.۸ درصدی، از ۸۸۰ میلیون تومان به ۹۴۰ میلیون تومان رسید.
علل افزایش قیمت و چشمانداز آینده:
مرتضی مصطفوی، کارشناس بازار خودرو، افزایش قیمتها را ناشی از سیاستهای غلط اقتصادی، تبدیل خودرو از کالای مصرفی به سرمایهای، و عدم کارایی در تولید داخلی دانسته است. به گفته وی، فساد در زنجیره تامین و مدیریت ناکارآمد، هزینههای تولید را بالا برده است. وی همچنین واردات خودرو را به دلیل عدم وجود خدمات پس از فروش مناسب، ناکارآمد خوانده و خصوصیسازی واقعی خودروسازان را به عنوان تنها راه حل اساسی برای کنترل قیمتها معرفی کرده است.
بدون اصلاح ساختار صنعت خودرو، به ویژه مبارزه با فساد و افزایش بهرهوری، تعادل قیمتی در بازار خودرو محقق نخواهد شد. ادامه این روند، به افزایش تقاضای سرمایهای، رشد بیشتر قیمتها و عدم تعادل در بازار منجر خواهد شد.
منبع: تجارت نیوز
نوشته پیش بینی قیمت خودرو در هفته ابتدایی آذر/ رشد قیمت کارخانه ترمز بازار را برید اولین بار در پایگاه خبری و تحلیلی تامین یاران. پدیدار شد.
“`