در دل پایتخت، مشکلات تردد با تاکسیها همچنان گریبانگیر شهروندان است. کمبود تاکسیها و فرسودگی ناوگان فعلی، دو چالش بزرگ در این زمینه هستند که به دشواریهای تردد در این کلانشهر میافزایند.
با این حال، وعدههای مسئولان شهرداری تهران برای برقیسازی ناوگان تاکسیرانی، تاکنون به سرانجام نرسیده است. در حالی که در خرداد ماه سال جاری، از انعقاد قرارداد برای واردات 5000 دستگاه تاکسی برقی خبر داده شده بود، تنها 171 دستگاه تاکسی برقی تا کنون به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران وارد شده است.
رانندگان خریدار این تاکسیها نیز از این مسئله رضایت ندارند و اعتراضات خود را با تجمع مقابل ساختمان شهرداری به گوش مسئولان رساندهاند.
در گفتوگو با مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، جزئیات بیشتری از وضعیت تاکسیهای پایتخت و برقیسازی ناوگان تاکسیرانی در اختیار قرار گرفته است.
با وجود 80 هزار دستگاه تاکسی در تردد در شهر تهران، بیش از نیمی از آنها فرسوده هستند و در این دوره تنها 8 هزار تاکسی فرسوده نوسازی شدهاند.
شهر تهران به 110 هزار دستگاه تاکسی نیاز دارد که با توجه به تعداد فعلی و فرسودگی آنها، به 30 هزار تاکسی دیگر نیاز است تا مشکلات تردد با تاکسی برطرف شود.
برقیسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، بهویژه در بخش تاکسیرانی، یک پروژه بزرگ و لازم است. استفاده از خودروهای برقی میتواند تردد در شهر را بدون سر و صدا و با استفاده از سوختهای پاک، ایمنتر و با کیفیتتر کند.
شهرداری تهران با این رویکرد، واردات خودروهای برقی و به ویژه تاکسیهای برقی را در دستور کار خود قرار داده است. این پروژه با توجه به اهمیت قانون هوای پاک و نیاز به مساعدت و همکاری همه بخشهای برون سازمانی، به تلاشهای بیشتری نیاز دارد.
در حال حاضر، 171 تاکسی برقی به رانندگان متقاضی تحویل داده شده است. 12 نقطه نیز برای شارژ این خودروها در نقاط مختلف شهر تهران در نظر گرفته شده است که برای تاکسیهای فعلی کافی هستند.
زمان شارژ خودروهای برقی بین 40 دقیقه تا 7 ساعت متغیر است.
برای شارژ خودروهای برقی، زیرساختهایی در نظر گرفته شده است که امکان شارژ در منازل را نیز فراهم میکند.
در برخی کشورها، تعرفه برق مصرفی در بخش خانگی برای شارژ خودروهای برقی صفر است. با وجود محدودیتهایی که وزارت نیرو ممکن است داشته باشد، اگر زیرساختهای لازم برای شارژ این تاکسیهای برقی در منازل شهر تهران نیز ایجاد شود، رانندگان به استفاده از خودروهای برقی ترغیب میشوند.
قیمت خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای بنزینی دو برابر بیشتر است. برای تشویق رانندگان به خرید و استفاده از این خودروها، باید بخشی از قیمت خودرو از طریق یارانههای دولتی به رانندگان کمک شود.
با وجود وعدههای مسئولان برای واردات بیش از 2 هزار دستگاه تاکسی برقی تا کنون، تنها 171 دستگاه تاکسی برقی وارد چرخه حمل و نقل عمومی تاکسیرانی شده است. 150 دستگاه تاکسی برقی دیگر نیز ظرف یک ماه آینده به ناوگان اضافه میشوند و مابقی نیز تا پایان این دوره مدیریت شهری وارد ناوگان حمل و نقل عمومی خواهند شد.
شروع هر پروژهای با محدودیتها و سختیهایی همراه است. با گذشت زمان و شروع فعالیت این پروژه، باقی مسیر راحتتر خواهد شد.
اعتراضات رانندگان ناراضی خریدار خودروهای برقی به دلیل عدم پرداخت تسهیلات بلاعوض و عدم تحقق ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر است. رانندگان خواستار پرداخت نیمی از قیمت خودروهای برقی به عنوان کمک بلاعوض دولت هستند.
به گفته مسئولان شهرداری تهران، تحقق ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر، توسط دولت انجام میشود. براساس این قانون، دولت باید به ازای صرفه جویی که در مصرف سوخت به واسطه برقی سازی انجام میشود، مبالغی را به سازمانهای موثر پرداخت کند.
شهرداری تهران در دوره فعلی که تا اینجا بیش از سه سال با مدیریت زاکانی به پیش رفته است، پر است از وعدههای بیسرانجامی که بعید است در مدت باقیمانده از این دوره مدیریت شهری عملی شوند. مشکلات کمبود و فرسودگی حمل و نقل عمومی تنها به این دوره از مدیریت شهری و تنها مربوط به شهرداری زاکانی مربوط نیستند، اما لیست بلند وعدههای تحقق نیافته زاکانی بیشتر از هر دوره دیگری در این دوره خودنمایی میکند.