## مقابله با سوداگری در بازار خودرو: آیا مالیات بر عایدی سرمایه راه حل است؟
بحث داغ این روزهای بازار خودرو، طرح مالیات بر عایدی سرمایه است. طرحی که موافقان، آن را ابزاری برای کنترل قیمتها و جلوگیری از سوداگری میدانند و مخالفان، اجرای آن را عامل رکود بیشتر بازار ارزیابی میکنند.
مالیات بر عایدی سرمایه نوعی مالیات مستقیم است که بر سود حاصل از فروش داراییهایی مثل مسکن، طلا، ارز و خودرو وضع میشود. هدف اصلی این طرح، جلوگیری از سوداگری و سفتهبازی در بازار و هدایت سرمایهها به سمت فعالیتهای مولد اقتصادی است.
به گفته کارشناسان، اجرای این طرح در بازار خودرو میتواند به کاهش تقاضای سرمایهای و در نتیجه کاهش قیمتها منجر شود. چرا که با اعمال مالیات بر سود حاصل از فروش خودرو، انگیزه دلالان برای خرید و فروش کاهش مییابد.
البته نگرانیهایی نیز در خصوص اجرای این طرح وجود دارد. برخی معتقدند که این طرح میتواند به رکود بیشتر بازار خودرو و کاهش قدرت خرید مردم منجر شود.
برای رفع این نگرانیها، طرح مالیات بر عایدی سرمایه به گونهای طراحی شده است که نیاز مصرفی افراد را هدف قرار ندهد. به عنوان مثال، داشتن یک خودرو به منظور استفاده شخصی از پرداخت این مالیات معاف است.
علی ملکزاده، کارشناس امور مالیاتی، با اشاره به اینکه حدود 77 درصد از مردم تنها یک خودرو دارند، معتقد است که بخش قابل توجهی از جامعه اصلا مشمول این نوع مالیات نخواهند شد.
وی با بیان اینکه هدف این طرح، تنظیمگری بازار و جلوگیری از سوداگری است، میگوید: “این مالیات مشکلات خاص خود را دارد و باید تلاش کرد تا نرخ آن تا حد امکان بازدارنده باشد و به نحوی طراحی شود که تقاضای مصرفی مردم را تحت تاثیر قرار ندهد.”
به هر حال، اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بازار خودرو همچون هر طرح دیگری، مزایا و معایب خود را به همراه دارد و باید دید که آیا میتواند به هدف اصلی خود یعنی کنترل قیمتها و جلوگیری از سوداگری در بازار خودرو دست یابد یا خیر.