## رتبهبندی معلمان: از آغاز تا ارتقا
به گزارش آریا نوین، رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آغاز رتبهبندی ۱۲۰ هزار معلم جدید، از برنامههای آینده این طرح خبر داد و گفت: این مرحله جدید از رتبهبندی معلمان از مهر ماه سال آینده آغاز خواهد شد.
وی در مورد وضعیت ۱۰۰ هزار معلم بدون رتبه که مدارک خود را در سامانه بارگذاری کردهاند، گفت: ارزیابی این معلمان توسط مدیر مدرسه، امور اداری و ارزیابان حرفهای در حال انجام است. پس از صدور احکام رتبهبندی، مزایای مربوطه به این معلمان تعلق خواهد گرفت.
همچنین ۱۲۰ هزار معلم جدیدی که سال گذشته استخدام شدهاند یا به دستگاههای دیگر مأمور شده بودند، میتوانند از امروز مدارک خود را در سامانه HRM.MEDU.IR بارگذاری کنند.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اجرای ماده ۸ قانون رتبهبندی معلمان، گفت: این ماده تأکید دارد که “معلمانی که امتیاز لازم را کسب کردهاند باید هر سه سال یکبار ارزیابی شوند.”
وی افزود: این مرحله به معنای بارگذاری مدارک جدید نیست؛ بلکه شرایطی ایجاد میشود که معلمان مجدداً بررسی شوند تا مشخص شود آیا همچنان شایستگیهای مرحله اول رتبهبندی را دارا هستند یا نیازمند اقدامات جبرانی هستند.
طبق ماده ۵ قانون رتبهبندی،” کسب رتبههای بالاتر نیازمند حداقل ۵ سال خدمت در هر یک از رتبهها است”، البته برای معلمان دوره ابتدایی، مدارس استثنایی، مناطق محروم، مرزی و عشایری این مدت به ۴ سال کاهش یافته است.
باقرزاده توضیح داد: در مهر ماه سال آینده فرایند ارتقای رتبه معلمان را بررسی خواهیم کرد که مستلزم تدوین آییننامه جدید تحت عنوان “آییننامه ارتقا” است. این آییننامه ممکن است شامل بخشهایی از آییننامه قبلی باشد یا فرایندهای جدیدی را شامل شود که نیاز به تصویب در دولت دارد.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: فرایند ارتقای رتبهبندی ممکن است با مرحله استقرار اولیه تفاوت داشته باشد. هماکنون در حال تدوین این آییننامه هستیم و با دریافت نظرات کارشناسان، معلمان، مدیران و تمامی افرادی که در ارزیابی اولیه مشارکت داشتهاند، به آسیبشناسی فرایندهای قبلی میپردازیم.