## چالش قیمتها در صنعت خودروسازی ایران
علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایرانخودرو، با اشاره به ناهماهنگی قیمت مواد اولیه و قیمتهای دستوری خودروها، چالشهای مهم صنعت خودروسازی کشور را تشریح کرد.
وی با ارائه آماری، اختلاف قابل توجه قیمت کارخانه و بازار محصولات خودروسازان بزرگ دولتی و خصوصی را نشان داد. به گفته عظیمی، ۳۰ درصد از ورق فولادی تولیدی کشور توسط خودروسازان مصرف میشود، اما فولادسازان این محصول را با قیمتهای بورسی و حتی بالاتر به آنها میفروشند که سودی گزاف را برایشان به همراه دارد. این در حالی است که واردات ورق فولادی برای خودروسازان به مراتب ارزانتر تمام میشود.
مدیرعامل ایرانخودرو با تاکید بر لزوم تناسب قیمت مواد اولیه با قیمتهای دستوری خودروها، طرحی را برای بازگشت خودرو به بورس کالا پیشنهاد داد. وی خواستار آن شد که در صورت تامین مواد اولیه از بورس، امکان فروش محصولات نیز در بورس کالا فراهم شود.
اظهارات عظیمی نشان میدهد که خودروسازان به دنبال عرضه مجدد محصولاتشان در بورس کالا هستند. تجربه کوتاهمدت سال ۱۴۰۱ که قیمت خودرو بر اساس عرضه و تقاضا در بورس کالا تعیین میشد، رضایت نسبی آنها و مصرفکنندگان را در پی داشت. با این حال، شورای رقابت در دستورالعمل جدید تنظیم بازار خودرو، عرضه خودرو در بورس کالا را ممنوع اعلام کرد.
حال به نظر میرسد خودروسازان با پیشنهاد عرضه مجدد خودرو در بورس کالا به دنبال تغییر این دستورالعمل هستند و باید دید که آیا وزارت صمت موفق به جلب نظر شورای رقابت در این زمینه خواهد شد یا خیر.
عظیمی همچنین به اختلاف ۳۶ درصدی قیمت کارخانه و بازار محصولات ایرانخودرو اشاره کرد و افزود این اختلاف در سال گذشته به ۶۰ درصد هم میرسید.
بر اساس آمار ارائه شده توسط مدیرعامل ایرانخودرو، اختلاف قیمت کارخانه و بازار در سایپا ۲۵ درصد، گروه بهمن ۱۷ درصد، کرمان موتور ۱۴ درصد و مدیران خودرو نیز ۱۴ درصد است.
بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، عامل اصلی این اختلاف قیمت را سیاست قیمتگذاری دستوری و عدم تعدیل قیمت کارخانهای خودروها در بازههای زمانی مناسب میدانند.