نظام رتبهبندی معلمان، که از شهریور 1400 آغاز شد، معلمان را در چهار رتبهی مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تقسیمبندی میکند. این رتبهبندی با هدف ارتقای کیفیت آموزش و پرورش و حمایت از معلمانِ خلاق و با انگیزه، منجر به افزایش حقوق معلمان نیز میشود.
وزارت آموزش و پرورش بهطور دورهای فرصتی را برای رتبهبندی معلمانِ فاقد رتبه، بهویژه معلمانِ جدیدالاستخدام، فراهم میکند. این فرصت در حال حاضر در دسترس است و ارزیابی بیش از 99 هزار نفر از معلمانِ فاقد رتبه از 8 آبان ماه آغاز شده است.
مدیران مدارس وظیفهی بررسی و تایید مدارکِ بارگذاریشده توسط معلمان را بر عهده دارند. این تاییدیه، مبنای بررسی و قضاوت در امور اداری، ارزیابی عملکرد و حراست آموزش و پرورش است. دقت و صحت در این بررسی، به معنای تغییراتِ کمترِ امتیازات در مراحلِ بعدی خواهد بود.
برای تایید مدارک، مدیران مدارس میتوانند به سامانهی جامع منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش به آدرس hrm.medu.ir مراجعه کرده و در قسمت رتبهبندی، بخش تاییدات مرحلهای، به تاییدات مرحلهی اول دسترسی پیدا کنند.
براساس گفتههای مسئولانِ مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، ۱۱ مورد از مولفههای رتبهبندی دارای سند هستند که مدیران مدارس باید صحت آنها را با مدارک اصلی تطبیق دهند. توجه به این نکته ضروری است که هر مستند صرفاً در یک بخش بارگذاری شده باشد و در مواردی که یک مستند در چند بخش بهصورت تکراری بارگذاری شده، تنها موردی که با موضوع بخش تناسب دارد تایید شود.
صدور احکامِ کارگزینیِ معلمانِ فاقد رتبه حداکثر تا آذرماه انجام خواهد شد و مابه التفاوت حقوقِ آنها نیز در همین ماه پرداخت میشود. پرداختِ مابه التفاوت در ماههای بهمن و اسفند، به دلیل محاسبه و پرداخت عیدی و تنظیم اسناد مالی، امکانپذیر نیست.
مدیران مدارس باید برای 14 شاخصِ رفتاریِ معلمان نظر خود را ثبت کنند. دو مورد از این شاخصها نیازمند تشکیل جلسهی شورای معلمان و کارگروههای آموزشی است.
راهنمای عمل مدیران مدارس برای رتبهبندی را از اینجا مشاهده کنید.
منبع: خبرگزاری تسنیم