## خودروهای الکتریکی و افزایش ریسک تصادفات جادهای
با وجود جذابیت روزافزون خودروهای الکتریکی و گرایش جامعه به سمت این فناوری نوین، نباید از جنبههای ایمنی این خودروها غافل شد. تحقیقات جدید پژوهشگران ایرلندی و اسپانیایی نشان میدهد که رانندگان این خودروها در مقایسه با رانندگان خودروهای بنزینی و دیزلی، بیشتر درگیر تصادفات جادهای میشوند.
این پژوهش که توسط «مرکز پژوهش نرمافزار ایرلند»(Lero) در «دانشگاه لیمریک»(University of Limerick) و «دانشگاه بارسلونا»(University of Barcelona) انجام شده، با تحلیل دادههای حسگرهای داخلی خودروها و اطلاعات مربوط به ادعاهای بیمه به نتایج جالبی دست یافته است.
یافتههای کلیدی این پژوهش عبارتند از:
- الگوی رفتاری رانندگان خودروهای الکتریکی و هیبریدی با رانندگان خودروهای سنتی تفاوت دارد.
- آمار ثبت خطا در خودروهای الکتریکی نسبت به خودروهای سنتی بیشتر است.
- هزینه تعمیر خودروهای الکتریکی ۶.۷ درصد بیشتر از خودروهای سنتی است.
دکتر «بری شیهان»(Barry Sheehan)، از محققان این پروژه، معتقد است که رانندگان خودروهای الکتریکی نسبت به رانندگان خودروهای احتراق داخلی، سهم بیشتری در تصادفات دارند. وی با اشاره به اینکه میانگین مسافت پیموده شده توسط خودروهای الکتریکی کمتر از خودروهای احتراق داخلی است، میگوید این موضوع به معنای کاهش ریسک تصادف نیست.
تحلیلهای انجام شده نشان میدهد که میزان تصادفات خودروهای الکتریکی و هیبریدی به ترتیب ۴ و ۶ درصد بیشتر از خودروهای احتراق داخلی است.
کوین مکدانل»، دیگر محقق این پروژه، نیز با اشاره به اینکه خودروهای الکتریکی و هیبریدی مسافت کمتری را نسبت به خودروهای احتراق داخلی طی میکنند، معتقد است که این موضوع با یافتههای مربوط به افزایش ریسک تصادف در این خودروها در تناقض است و نیازمند بررسیهای بیشتر است.
نتایج این پژوهش در مجله «Accident Analysis & Prevention» منتشر شده است.