07:30 – 19 سپتامبر 1403
سالهاست که وزارت راه و شهرسازی و وزارت ایمنی به دنبال نوسازی اتوبوسهای بین شهری هستند و وعدههایی از سوی مسئولان این اداره کل برای ورود ناوگان جدید به گوش میرسد. با این حال، در زمان اوج تعطیلات و حتی روزهای تعطیل، شاهد مسافرانی هستیم که به دنبال اتوبوس میگردند و از نبود اتوبوس در بسیاری از مسیرها شکایت دارند.
حدود سه ماه پیش، وزارت راه و شهرسازی از صدور بخشنامهای جدید برای واردات اتوبوس خبر داد. بر اساس این بخشنامه، واردات اتوبوس از محل بند (الف) تبصره 7 قانون بودجه 1402 انجام میشود و اولویت واردات اتوبوس با شرکتهای حمل و نقل یا نمایندگان آنها است.
مطابق با این بخشنامه، شرکتهای حمل و نقل باید متعهد شوند حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از تایید تخصیص ارز برای تهیه نقدینگی نهایی اقدام کنند. اگر این مدت تمدید شود، شرکت در لیست سیاه قرار میگیرد و برای یک سال امکان واردات نخواهد داشت.
هر شرکت میتواند حداکثر 25 دستگاه اتوبوس وارد کند (به جز در شرایط خاص). اگر مشکل نقدینگی داشته باشد، باید از ابتدا مقدار دقیق را مشخص کند. در غیر این صورت، حتی اگر بخشی از نقدینگی در اختیارش قرار نگیرد، در لیست سیاه قرار میگیرد. اتوبوس در سن 10 سالگی قابل فروش نیست.
واردکننده باید حداکثر سه ماه پس از خرید اتوبوس، زیر نظر سازمان راهداری، اتوبوس را با سود عادی و با نرخ ارز مشخص شده بفروشد. در صورت عدم وجود خریدار، تمدید مدت زمان با ساماندهی معابر ممکن است. شرایط تامین نقدینگی نیز تعیین شده و حداکثر (بند 3) شرکتهای واردکننده تعیین میشود.
هزینه رانندگان اتوبوس افزایش یافته است
در این میان، محمد رضا عامری، مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای مسافربری، در گفتگو با ای بی اس نیوز گفت: در حال حاضر، خبر جدیدی از نوسازی ناوگان اتوبوسرانی برون شهری به گوش نمیرسد. هر بار وعده جدیدی از این بخش به گوش میرسد، اما در حال حاضر برنامهای برای نوسازی وجود ندارد. قیمت هر اتوبوس در حومه شهر به بیش از 10 میلیارد تومان رسیده است.
عامری همچنین به گرانی لوازم یدکی و لاستیک ناوگان اتوبوسرانی برون شهری اشاره کرد و گفت: قیمت لاستیک در ده سال گذشته از یک میلیون تومان به بیش از 50 میلیون تومان افزایش یافته است که بیشتر از توان رانندگان است.
مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای مسافربری با اعلام اینکه رانندگان به دلیل هزینههای زیاد، از وسایل مصرفی اتوبوس استفاده نمیکنند، گفت: این امر باعث کاهش ایمنی سفرهای زمینی و افزایش سرویسدهی ناوگان شخصی و اتوبوس در مسیرهای مختلف به ویژه در روزهای اوج سفر شده است.
وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای جهان، دولتها تا 80 درصد قیمت ناوگان را با تسهیلات کم بهره برای نوسازی ناوگان حمل و نقل پرداخت میکنند، تصریح کرد: دریافت تسهیلات برای نوسازی ناوگان حمل و نقل زمینی در ایران، حتی با وجود 20 درصد سود، مشکل است.
عامری یکی از راهکارهای عملیاتی نوسازی ناوگان حمل و نقل زمینی در ایران را صدور مجوز واردات اتوبوسهای فرسوده به کشور دانست و گفت: خودروهای فرسوده برخی از شرکتهای معتبر خارجی از کیفیت مناسبی برخوردار هستند و در برخی موارد بهتر از خودروهای تولید داخل هستند. با این حال، به دلیل موانع موجود در این بخش، ناوگان هنوز به دست شرکتها نرسیده است.
وی با بیان اینکه تعداد اتوبوسهای برون شهری نسبت به تقاضای جامعه کم است، تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل تحریمها و شرایط سخت اقتصادی، کمبود را در بخشهای مختلف احساس میکنیم. خدمات اتوبوسرانی کشور نیز در این زمینه متضرر شده است و اکنون هیچ تناسبی بین تعداد اتوبوسهای برون شهری و تقاضای جامعه وجود ندارد.
رشد 18 درصدی ترافیک مسافر در بخش حمل و نقل زمینی
در این شرایط، داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور، درباره کمبود اتوبوس و نوسازی ناوگان حمل و نقل زمینی گفت: ناوگان اتوبوسرانی کشور که پس از همه گیری کرونا آسیب زیادی دید، اما با وجود این در سال گذشته 148 میلیون مسافر در کشور جابجا شد که نسبت به سال 1401 18 درصد افزایش داشته است.
معاون وزیر راه و ساختمان با بیان اینکه در ایام اربعین امسال 6 هزار ناوگان اتوبوسرانی کمبود داریم، خاطرنشان کرد: امسال قرار بود از دیگر توانمندیهای موجود در کشور، مانند ناوگان در اختیار نیروهای مسلح و خدمات رسانی به مراکز صنعتی، پتروشیمیها و سایر مراکز در طول چهل روز متأسفانه امسال نیز مانند سال گذشته در بودجههای سنواتی و اتوبوسهای کمتر از پنج سال شاهد همکاری زیاد مسئولان نبودیم. قدیمی اجازه فعالیت داده شد و با تلاشهای صورت گرفته نقاط کاری افتتاح و ثبت درخواست این اتوبوسها آغاز شد.
امانی همچنین به برنامه ریزی تکمیل شده برای نوسازی 85 هزار دستگاه اتوبوس، مینی بوس و کامیون در کشور اشاره کرد و گفت: مقرر شد این نوسازی در مدت پنج سال و از محل تولید داخلی انجام شود. مشکل اصلی در بحث تکمیل ناوگان، تعیین محل تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی یا وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که در نهایت تصمیم گرفته شد وزارت دفاع از محل ارزهای خود پرداخت کند. .
سن ناوگان اتوبوسرانی برون شهری افزایش یافته است
در همین زمینه، داریوش باقر جوان، مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در حال حاضر روند نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی زمینی آغاز شده و تفاهم نامههایی را امضا کردهایم. تفاهم با شرکتهای خودروسازی محلی
به گفته مدیرکل حمل و نقل مسافر، اولویت و هدف اصلی ساماندهی راه ها، بهره برداری از ظرفیتهای تولید داخلی است و در این راستا تسهیلات لازم را در اختیار متقاضیان قرار خواهیم داد.
وی می گوید: هر سال سن ناوگان اتوبوسرانی بین شهری افزایش می یابد و فرسودگی آنها افزایش می یابد که این امر مصرف خودرو را افزایش میدهد که منجر به کاهش ایمنی ناوگان میشود. ما ناوگانی متشکل از 14000 اتوبوس مسافربری داریم که از این تعداد تنها 7000 وسیله نقلیه ظرفیت تردد در مسیرهای کوتاه یا متوسط را دارند و حدود 7000 وسیله نقلیه ظرفیت تردد در مسیرهای طولانی را دارند که پاسخگوی نیازهای مردم نیست. مسافران برای تکمیل ناوگان اتوبوسرانی از ظرفیت داخلی و ظرفیت واردات استفاده کردهایم که امیدواریم تا پایان سال وارد کشور شود.
بر اساس این گزارش و بر اساس آخرین آمار اعلام شده در سال (1400 هجری شمسی) 16500 دستگاه خودرو داشتیم و هم اکنون حدود 7500 دستگاه خودرو در کشور سرویس دهی می کنند که بر اساس آمار جاده ای کشور به نصف کاهش یافته است. ناوگان
خبرنگار: کبری عزیزم