07:30 – 19 سپتامبر 1403
مدتی است که وزارت راه و شهرسازی و سازمان ایمنی حمل و نقل جاده ای کشور در تلاش برای نوسازی ناوگان اتوبوس های برون شهری هستند. هرچند بارها وعده های متعددی از سوی مسئولان در این زمینه شنیده شده است، اما واقعیت این است که هنوز شاهد کمبود اتوبوس در مسیرهای مختلف به خصوص در زمان اوج تقاضا هستیم و بسیاری از مسافران به دنبال اتوبوس هستند و با مشکل مواجه می شوند.
حدود سه ماه پیش وزارت راه و شهرسازی از صدور بخشنامه جدیدی برای واردات اتوبوس خبر داد. بر اساس این بخشنامه، واردات اتوبوس از محل بند (الف) تبصره 7 قانون بودجه 1402 خواهد بود و اولویت واردات با شرکت های حمل و نقل یا نمایندگان آنها خواهد بود.
شرکت های حمل و نقل باید ظرف یک هفته پس از تایید تخصیص ارز، مبلغ نهایی را پرداخت کنند. در غیر این صورت، به لیست سیاه اضافه می شوند و تا یک سال امکان واردات نخواهند داشت.
هر شرکت حداکثر می تواند 25 دستگاه اتوبوس وارد کند (مگر در شرایط خاص). در صورت کمبود نقدینگی، باید از ابتدا مبلغ دقیق را مشخص کنند. در غیر این صورت، حتی اگر بخشی از نقدینگی در اختیارش قرار نگیرد، در لیست سیاه قرار می گیرد. اتوبوس های وارداتی در سن 10 سالگی قابل فروش نیستند.
واردکننده باید حداکثر سه ماه پس از خرید اتوبوس، آن را با سود عادی و با نرخ ارز مشخص شده به فروش برساند. در صورت عدم وجود خریدار، امکان تمدید مدت زمان با ساماندهی معابر وجود خواهد داشت و شرایط تامین نقدینگی نیز برای شرکت های واردکننده مشخص می شود.
هزینه های رانندگان اتوبوس افزایش یافته است
محمد رضا عامری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مسافربری، در گفتگو با ای بی اس نیوز، خبر از نبود برنامه ای برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی برون شهری داد. او افزود که قیمت هر اتوبوس در حومه شهر به بیش از 10 میلیارد تومان رسیده است.
عامری همچنین به گرانی لوازم یدکی و لاستیک ناوگان اتوبوسرانی برون شهری اشاره کرد و گفت: قیمت لاستیک در ده سال گذشته از یک میلیون تومان به بیش از 50 میلیون تومان افزایش یافته است که برای رانندگان غیر قابل تحمل است.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مسافربری با اشاره به اینکه رانندگان به دلیل هزینه های زیاد مجبور به استفاده از وسایل مصرفی ارزان قیمت هستند، گفت: این امر باعث کاهش ایمنی سفرهای زمینی و کیفیت ارائه خدمات شده است.
وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای جهان، دولت ها تا 80 درصد قیمت ناوگان را برای نوسازی با تسهیلات کم بهره پرداخت می کنند، تصریح کرد: دریافت تسهیلات برای نوسازی ناوگان حمل و نقل زمینی در ایران حتی با وجود 20 درصد سود نیز مشکل است.
عامری یکی از راهکارهای عملیاتی نوسازی ناوگان حمل و نقل زمینی در ایران را صدور مجوز واردات اتوبوس های فرسوده به کشور دانست و گفت: خودروهای فرسوده برخی از شرکت های معتبر خارجی از کیفیت مناسب و در برخی موارد حتی بهتر از خودروهای تولید داخل هستند. اما متاسفانه به دلیل موانع موجود در این بخش، ناوگان هنوز به دست شرکت ها نرسیده است.
وی با بیان اینکه تعداد اتوبوس های برون شهری نسبت به تقاضای جامعه کم است، تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل تحریم ها و شرایط سخت اقتصادی، کمبود را در بخش های مختلف احساس می کنیم. خدمات اتوبوسرانی کشور نیز در این زمینه متضرر شده است و اکنون هیچ تناسبی بین تعداد اتوبوس های برون شهری و تقاضای جامعه وجود ندارد.
رشد 18 درصدی ترافیک مسافر در بخش حمل و نقل زمینی
داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، درباره کمبود اتوبوس و نوسازی ناوگان حمل و نقل زمینی گفت: ناوگان اتوبوسرانی کشور پس از همه گیری کرونا آسیب زیادی دید، اما با وجود این، در سال گذشته 148 میلیون مسافر در کشور جابجا شد که نسبت به سال 1401 18 درصد افزایش داشته است.
معاون وزیر راه و ساختمان با بیان اینکه در ایام اربعین امسال 6 هزار ناوگان اتوبوسرانی کمبود داریم، خاطرنشان کرد: امسال قرار بود از دیگر توانمندی های موجود در کشور مانند ناوگان در اختیار نیروهای مسلح و خدمات رسانی به مراکز صنعتی، پتروشیمی ها و سایر مراکز استفاده شود. متأسفانه امسال نیز مانند سال گذشته، در بودجه های سنواتی و اتوبوس های کمتر از پنج سال، شاهد همکاری زیاد مسئولان نبودیم. به اتوبوس های قدیمی اجازه فعالیت داده شد و با تلاش های صورت گرفته نقاط کاری افتتاح و ثبت درخواست این اتوبوس ها آغاز شد.
امانی همچنین به برنامه ریزی تکمیل شده برای نوسازی 85 هزار دستگاه اتوبوس، مینی بوس و کامیون در کشور اشاره کرد و گفت: مقرر شد این نوسازی در مدت پنج سال و از محل تولید داخلی انجام شود. مشکل اصلی در بحث تکمیل ناوگان، تعیین محل تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی یا وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که در نهایت تصمیم گرفته شد وزارت دفاع از محل ارزهای خود پرداخت کند.
سن ناوگان اتوبوسرانی برون شهری افزایش یافته است
داریوش باقر جوان، مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در حال حاضر روند نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی زمینی آغاز شده و تفاهم نامه هایی با شرکت های خودروسازی داخلی امضا کرده ایم.
به گفته مدیرکل حمل و نقل مسافر، اولویت و هدف اصلی ساماندهی راه ها، بهره برداری از ظرفیت های تولید داخلی است و در این راستا تسهیلات لازم را در اختیار متقاضیان قرار خواهیم داد.
وی می گوید: هر سال سن ناوگان اتوبوسرانی بین شهری افزایش می یابد و فرسودگی آنها افزایش می یابد. این امر باعث افزایش مصرف خودرو و کاهش ایمنی ناوگان می شود. ما ناوگانی متشکل از 14000 اتوبوس مسافربری داریم که از این تعداد تنها 7000 وسیله نقلیه ظرفیت تردد در مسیرهای کوتاه یا متوسط را دارند و حدود 7000 وسیله نقلیه ظرفیت تردد در مسیرهای طولانی را دارند که پاسخگوی نیازهای مردم نیست. برای تکمیل ناوگان اتوبوسرانی از ظرفیت داخلی و ظرفیت واردات استفاده کرده ایم که امیدواریم تا پایان سال وارد کشور شود.
بر اساس این گزارش و بر اساس آخرین آمار اعلام شده در سال (1400 هجری شمسی) 16500 دستگاه خودرو داشتیم و هم اکنون حدود 7500 دستگاه خودرو در کشور سرویس دهی می کنند که بر اساس آمار جاده ای کشور به نصف کاهش یافته است.
خبرنگار: کبری عزیزم