“`html
گزارشها از بازار خودرو حکایت از رکودی عمیق دارد؛ جایی که افزایش قیمتهای اعلامشده از سوی خودروسازان، هنوز به طور کامل در بازار منعکس نشده است. روند فعلی نشان میدهد که افزایش قیمتها در بازار، به مراتب کمتر از افزایش ۳۰ درصدی پیشنهادی کارخانههاست.
با وجود زمزمههای افزایش قیمت و انتظار فروشندگان برای سود بیشتر، معاملات بهطور قابلتوجهی کاهش یافته است. به گفتهی رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو، خرید و فروش در بازار تقریباً راکد است و این وضعیت به بیثباتی بازار و تردید خریداران و فروشندگان بازمیگردد. کاهش قیمت دلار نیز بر ثبات نسبی قیمتها در بازار خودرو تاثیر گذاشته است.
آقای اسد کرمی، رئیس اتحادیه، افزایش قیمت خودروهای داخلی را تا حدود ۳۰ میلیون تومان و افزایش قیمت خودروهای خارجی را بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان عنوان کردهاند. وی به اختلال در بازار و سردرگمی معاملهگران اشاره کرد و افزود که گرچه خودروهای لوکس مانند آئودی افزایش قیمت قابلتوجهی داشتهاند (از حدود ۴ میلیارد به ۷.۵ میلیارد تومان)، اما قیمت اکثر خودروهای معمولی تغییرات جزئی داشتهاند.
به گفتهی کرمی، فروشندگان در انتظار افزایش رسمی قیمتها هستند و خریداران نیز منتظر لغو احتمالی مصوبه افزایش قیمت میباشند. این وضعیت باعث رکود در بازار شده است. وی با نامحتمل دانستن لغو مصوبه، راهکار برون رفت از این وضعیت را افزایش تولید و عرضه خودرو توسط خودروسازان داخلی دانست.
ایشان بر ضرورت افزایش تولید به منظور کاهش قیمتها و جلوگیری از اختلالات بازار تاکید کردند. همچنین، ایشان اهمیت عدم ایجاد مانع در واردات خودروهای کارکرده و ادامهی خرید و فروش حوالههای جانبازی را برای رفع نیاز متقاضیان و حفظ رضایت نسبی آنها مهم ارزیابی نمودند.
در کل، بازار خودرو با چالشهای فراوانی روبهروست که از جملهی آنها میتوان به تفاوت قیمتها در بازار و کارخانه، کاهش معاملات و تردید خریداران و فروشندگان اشاره کرد. افزایش تولید و عرضه از سوی خودروسازان و مدیریت واردات خودروهای کارکرده از راهکارهای مهم برای رفع این مشکلات میباشند.
منبع: خبرگزاری ایسنا
“`