## دگردیسی فیدیبو: از هویت بصری جدید تا جایزه “فیل”
در شهریور ماه ۱۴۰۳، فیدیبو، سکوی پیشرو در عرصه کتاب الکترونیک و صوتی، با برگزاری مراسمی باشکوه، از هویت بصری تازه خود رونمایی کرد. این رویداد که با معرفی نماد جدید فیدیبو، “فیل نوپا”، همراه بود، شاهد اتفاق مهم دیگری نیز بود: اعطای نخستین دوره جوایز “فیل” به فعالان حوزه کتاب.
امیر بهدانی، مدیرعامل فیدیبو، در این مراسم ضمن تشریح روند تحول و چشمانداز پیشروی این مجموعه، از ماهها تلاش و پژوهش برای بازطراحی هویت بصری و معرفی چهرهای نوین از فیدیبو خبر داد. مهدی فیروزان، سرمایهگذار اولیه و مجید قاسمی، همبنیانگذار فیدیبو نیز با پخش ویدیوهایی کوتاه، به بیان خاطرات و تجربیات خود از آغاز فعالیت فیدیبو پرداختند.
مریم خدادوستان، مدیر برند فیدیبو، در ادامه مراسم، با روایت داستان تغییر هویت بصری فیدیبو، از هدف و انگیزه این دگرگونی سخن گفت. وی “فیل نوپا” را نمادی از رشد، پویایی و تعهد فیدیبو به ارائه خدمات نوین به جامعه کتابخوان معرفی کرد.
در بخش دوم مراسم که با مدیریت حسین سبحانی، مدیر محتوای فیدیبو، برگزار شد، شاهد اعطای جوایز “فیل” بودیم. این جایزه که به مناسبت دهمین سالگرد تاسیس فیدیبو و بدون هیئت داوران طراحی شده بود، برگزیدگان خود را بر اساس میزان استقبال و نظرات کاربران فیدیبو در ده سال گذشته انتخاب کرده بود.
چهرههای سرشناسی همچون محمود دولتآبادی، عادل فردوسیپور، هوتن شکیبا، رضا کیانیان، آذرخش مکری و سروش صحت از جمله دریافتکنندگان جوایز “فیل” بودند که در بخشهای مختلفی چون کتاب الکترونیک، کتاب صوتی، نویسندگی، ترجمه و ترویج کتابخوانی حضور یافتند.
جایزه “فیل”، با هدف قدردانی از زحمات فعالان عرصه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی، گامی نوین در جهت حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان کتاب الکترونیک و صوتی به شمار میرود.