“`html
صنعت خودروسازی ایران با چالشهای جدی روبروست. به گفتهی رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیروی محرکه و قطعهسازان خودرو، سیاستهای نادرست قیمتگذاری و مداخلات دولتی، این صنعت را با زیان سنگینی مواجه کرده است. این زیان، به گفته وی، بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برای دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور است.
افزایش قیمت اخیر محصولات خودروسازان، اگرچه ضروری بود، اما بسیار دیرهنگام انجام شد و با نرخ تورم و نوسانات ارزی همخوانی ندارد. در حالی که بسیاری از کالاها افزایش قیمت چند برابری را تجربه کردهاند، قیمت خودرو بهطور غیرمنطقی ثابت مانده بود.
رئیس انجمن، قیمتگذاری دستوری را عامل اصلی مشکلات کنونی میداند. او معتقد است تعیین قیمت خودرو باید به بازار آزاد سپرده شود، چرا که میلیونها معاملهی خودرو در بازار آزاد بدون مشکل انجام میشود و نشان از وجود مکانیسم قیمتگذاری کارآمد در بازار دارد. این رویکرد میتواند صنعت خودرو را نجات دهد.
وی همچنین بر لزوم واگذاری مدیریت شرکتهای خودروسازی به بخش خصوصی تأکید کرد و به عنوان نمونه از تجربه موفق هند در این زمینه سخن گفت. به گفتهی وی، دولت باید نقش نظارتی خود را ایفا کند و از دخالتهای مستقیم در قیمتگذاری و مدیریت خودداری کند.
یکی دیگر از مشکلات مهم صنعت خودروسازی، بدهیهای سنگین خودروسازان به قطعهسازان است که به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان میرسد. این بدهیها، به دلیل مشکلات مالی خودروسازان، به موقع پرداخت نشده و قطعهسازان را نیز با مشکل نقدینگی مواجه کرده است.
به گفتهی رئیس انجمن، رفع قیمتگذاری دستوری، ایجاد رقابت سالم، و واگذاری مدیریت به بخش خصوصی، راهکارهایی اساسی برای بهبود کیفیت و افزایش تولید در صنعت خودروسازی کشور هستند.
در مجموع، وضعیت فعلی صنعت خودروسازی ایران بحرانی است و نیازمند اصلاحات ساختاری فوری و اساسی است. ادامهی سیاستهای کنونی میتواند پیامدهای منفی بیشتری را به دنبال داشته باشد.
منبع: خبرگزاری ایرنا
“`