خانه » سهم ۱۰ درصدی مزاحم‌ها از تماس با اورژانس/شناسایی ۱۰۰۰ مزاحم همیشگی سامانه ۱۱۵

سهم ۱۰ درصدی مزاحم‌ها از تماس با اورژانس/شناسایی ۱۰۰۰ مزاحم همیشگی سامانه ۱۱۵

0

ده درصد تماس‌های برقرار شده با سامانه اورژانس ۱۱۵، مزاحمت هستند و این مساله نیازمند برخورد جدی دستگاه قضایی با مزاحمان است.

سازمان اورژانس کشور سالهاست با معضل مزاحمان تلفنی شماره ۱۱۵ دست و پنجه نرم می‌کند. بررسی ها نشان می‌دهد اورژانس تهران به تنهایی، هفته‌ای بیش از دو هزار تماس مزاحمت آمیز دریافت می‌کند. این آمار در سراسر کشور به حدود ده درصد کل تماس‌های اورژانس ۱۱۵ می‌رسد.

هزار مزاحم همیشگی اورژانس!

در شرایط اضطراری، خطوط اورژانس اشغال شده توسط مزاحمان، مانع از دسترسی به خدمات اورژانس برای افراد در نیاز به کمک می‌شود. شناسایی حدود هزار نفر در کشور که سال‌هاست با تماس‌های مزاحم اورژانس را آزار می‌دهند، نشان دهنده گستردگی این مشکل است.

سازمان اورژانس، با وجود تنها یک مشاور حقوقی، برای پیگیری قضایی پرونده‌های این مزاحمان با چالش روبرو است. به همین دلیل، از دادستان درخواست شده است به عنوان مدعی العموم، رسیدگی به این پرونده‌ها را در اولویت قرار دهد. اشغال عمدی خط اورژانس می‌تواند جان افراد نیازمند به کمک اورژانس را به خطر اندازد.

مثلاً ممکن است فردی دچار سکته قلبی شود و با اقدامات اولیه از پشت تلفن جان او نجات پیدا کند یا با سرعت رسیدن آمبولانس عوارض ناشی از سکته کاهش یابد. اشغال خط اورژانس، روند امدادرسانی را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

سازمان اورژانس، پرونده شکایت از چند مزاحم را پیگیری کرده است، اما متاسفانه تنها خط آنها مسدود شده است. این افراد به راحتی می‌توانند سیم کارت جدیدی تهیه کنند و مجدداً به مزاحمت خود ادامه دهند. روند قضایی طولانی نیز پیگیری این پرونده‌ها را برای سازمان اورژانس دشوار کرده است.

چهل هزار تماس مزاحمت‌آمیز از یک نفر

متاسفانه بسیاری از این مزاحمان، دارای مشکلات روانی هستند. به عنوان مثال، فردی در چهارشنبه سوری سال گذشته، ۴۰۰ بار با اورژانس تماس گرفته بود و فرد دیگری در شش ماه دوم سال گذشته، بیش از ۴۰ هزار بار مزاحم اورژانس شده بود، یعنی هر ۹ دقیقه یک بار با اورژانس تماس گرفته بود.

این رفتارهای ناشایست، علاوه بر ایجاد ناراحتی برای کارکنان مرکز ارتباطات اورژانس، باعث ایجاد تداخل در روند امدادرسانی و از دست رفتن زمان برای کمک به بیماران می‌شود.

ویدیوی پیشنهادی: پارازیت مزاحمان تلفنی روی خط اورژانس

درصدی از مزاحمان اورژانس، کودکان هستند که نیاز به نظارت و آموزش از سوی والدین دارند.

برای برخورد جدی با بزرگسالان مزاحم اورژانس، نیاز به تعیین مجازات بازدارنده برای این جرم از سوی دستگاه قضایی است تا از تکرار این رفتارهای غیرقانونی جلوگیری شود.

پایگاه خبری آریا نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *