## انسانیت در آیینه بندگی
قرآن کریم انسان را موجودی مرکب از روح و جسم معرفی میکند و بیشک کمال روح، کمال واقعی انسان را رقم میزند. اما مرز میان انسان و حیوان کجاست؟
انسان با تعهد و انتخاب آگاهانه از سایر موجودات متمایز میشود. او مختار است تا با وضع قوانین و پذیرش ارزشها، راه کمال را در پیش گیرد و یا در بند شهوات اسیر شود.
آیتالله مصباح یزدی در تفسیر آیه 28 سوره کهف، صبر و استقامت در برابر وسوسههای غیرالهی را لازمه رسیدن به کمال انسانی میدانند. ایشان با اشاره به این آیه، همنشینی با خداجویان و دوری از دنیاطلبان را رمز دستیابی به مقام خلیفهاللهی میدانند.
خداوند در این آیه خطاب به پیامبر میفرماید:
>«وَ اصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداهِ وَ الْعَشِیِّ یُریدُونَ وَجْهَهُ وَ لا تَعْدُ عَیْناکَ عَنْهُمْ تُریدُ زینَهَ الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِکْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ کانَ أَمْرُهُ فُرُطاً»
>«با کسانی باش که پروردگار خود را صبح و عصر میخوانند و تنها رضای او را میطلبند! و هرگز بخاطر زینتهای دنیا، چشمان خود را از آنها برمگیر! و از کسانی که [به عقوبت اعمالشان] قلبشان را از یاد خود غافل ساختیم، اطاعت مکن! همانها که از هوای نفس پیروی کردند، و کارشان از حد گذشته است.»
ایشان در ادامه به شأن نزول آیه اشاره کرده و ماجرای پیشنهاد سران قریش به پیامبر برای طرد یاران فقیر خود را شرح میدهند. پیشنهادی که با نزول این آیه و آیه 52 سوره انعام با پاسخ قاطع پیامبر مواجه میشود.
خداوند در این آیات به صراحت معیار برتری و پستی را نه ثروت و فقر ظاهری، بلکه تقوا و ارتباط قلبی با خدا معرفی میکند.
آیتالله مصباح یزدی با ذکر نمونههای دیگری از تاریخ انبیاء از جمله حضرت نوح (ع) نشان میدهند که این آزمون الهی مختص پیامبر اسلام نبوده و همواره انسانهای وارسته را در معرض انتخاب میان دنیا و آخرت، و تجملات و توسلات قرار داده است.
ایشان در پایان با اشاره به شبهات مطرح شده درباره لزوم رفاه اقتصادی در جامعه دینی، ضمن رد اینگونه برداشتهای سطحی، معنا و هدف اصلی آموزههای دینی را تزکیه و رشد معنوی انسانها میدانند.