مسیر دسترسی به بیمارستان رازی ایلام، قطب اصلی درمان و پذیرش بیماران در استان، سالهاست که به یک معضل اساسی برای شهروندان، کادر درمان، دانشجویان و بیماران تبدیل شده است.
نبود روشنایی کافی، آسفالت فرسوده و ناهموار، پیچهای غیراستاندارد و توقفهای مکرر در روند ساخت، عواملی هستند که هر روز سلامت صدها نفر را در این مسیر تهدید میکنند. وضعیت نامناسب این جاده، در شان یک مرکز درمانی پیشرفته نیست و خود به چالشی جدی در نظام سلامت استان ایلام بدل گشته است.
رانندگان، مراجعهکنندگان، دانشجویان و کارکنان بیمارستان، همگی به طور روزمره با شرایط نامطلوب این جاده دست و پنجه نرم میکنند.
یکی از رانندگان تاکسی که در مسیر بیمارستان تردد دارد، با ابراز نگرانی از وضعیت جاده میگوید: جادهای که به بیمارستان منتهی میشود، باید امنترین راه استان باشد، اما شبها تاریکی مطلق بر آن حکمفرماست و هیچ روشنایی وجود ندارد. آسفالت جاده نیز به قدری خراب است که گویی از یک روستا به یک درمانگاه متروکه میروید.
همراه یکی از بیماران قلبی این بیمارستان نیز با اشاره به تجربه ناخوشایند خود در تردد شبانه میگوید: ما با بیمار و هزار استرس به بیمارستان رسیدیم، بیمار قلبی بود و خودمان هم از شدت نگرانی نزدیک بود سکته کنیم.
دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز این مسیر را غیراستاندارد توصیف کرده و تاکید میکند: این جاده حتی برای افراد سالم نیز آزاردهنده است، چه برسد به تردد آمبولانس یا خودروی حامل بیمار که بسیار خطرناک است.
یکی از کارکنان بیمارستان با انتقاد از بیتوجهی مسئولان میگوید: بارها به مسئولین گفتهایم که این جاده نیاز به رسیدگی فوری دارد، خودروهای حامل بیماران بدحال شبها به سختی به بیمارستان میرسند. بسیاری اوقات، قبل از رسیدن بیمار، تنها کاری که میتوانیم انجام دهیم دعا کردن است که تصادف نکرده باشند.
مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در پاسخ به پیگیریها در این زمینه اظهار داشت: این مسیر در حوزه اختیارات دانشگاه نیست. ساخت بیمارستان با وزارت مسکن و شهرسازی بوده و مسئولیت جاده نیز بر عهده ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای است. از ابتدا این پروژه با پیچیدگیهایی مواجه بوده است، زیرا نه در دستهبندی مسیرهای شهری قرار میگیرد و نه روستایی.
سیدزاهدین چشمهخاور، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای ایلام، با تشریح جزئیات پروژه گفت: عملیات احداث جاده دسترسی به دانشگاه و بیمارستان رازی از سال ۱۴۰۰ آغاز شد. هدف از اجرای این پروژه که در ابتدا با اعتبار ۲۲ میلیارد تومان شروع شد، تسهیل در رفتوآمد کادر درمان، بیماران و دانشجویان بود. اما پس از پیشرفت فیزیکی ۳۸ درصدی، به دلیل کمبود منابع مالی متوقف شد.
وی ادامه داد: با پیگیریهای فراوان، قرارداد جدیدی به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان با پیمانکار منعقد شد، اما در حال حاضر پیمانکار حدود ۱۵ میلیارد تومان طلبکار است. تنها ۱۹ درصد از اعتبارات امسال تخصیص یافته که به معنای تزریق قطرهچکانی منابع است و با این روند، بهرهبرداری از پروژه در سال آینده نیز بعید به نظر میرسد.
مدیرکل راهداری همچنین به وجود موانع متعدد اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از چالشهای اساسی این پروژه، وجود معارضین حقیقی و حقوقی از جمله خطوط لوله، کابلهای برق و فیبر نوری و اراضی شخصی است که اجرای پروژه را با مشکلات جدی مواجه کرده است. رفع این موانع نیازمند همکاری بیندستگاهی میان دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، شرکت برق و استانداری است، اما به دلیل عدم تعیین وضعیت شهری یا روستایی جاده، هر نهادی مسئولیت را به گردن دیگری میاندازد.

طولانی شدن وضعیت نیمهتمام این پروژه و نبود عزم جدی برای حل مشکلات آن، نشاندهنده ضعف آشکار در هماهنگی بیندستگاهی، ناتوانی در مدیریت پروژههای زیربنایی و عدم اولویتدهی به حوزه سلامت در سطح استان است.
در شرایطی که بیمارستان رازی با مشکلات زیرساختی و حجم بالای مراجعهکنندگان دست و پنجه نرم میکند، وضعیت نامناسب جاده دسترسی، تنها فشاری مضاعف بر نظام سلامت تحمیل میکند.
انتظار میرود نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز با پیگیری از طریق کمیسیونهای بودجه و عمران، زمینه تامین اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی مورد نیاز برای تکمیل این پروژه حیاتی را فراهم آورند.
اخبار روز را در پایگاه خبری آریا نوین بخوانید